Duitse binnengrenscontroles I

Vanaf 16 september 2024 gaat Duitsland een half jaar lang de grenzen controleren. Op welke manier dat gebeurt, zal per regio verschillen. De Bundespolizei kan controleposten inrichten waar reizigers hun papieren moeten laten zien, of met mobiele patrouilles of ook helikopters in het grensgebied controleren. Berlijn heeft het controlebeleid inzake de grensbewaking in hoofdlijnen nu aan zich getrokken. De deelstaten plachten in dat opzicht te veel te differentiëren, reeds omdat de ene deelstaat voor de asielgelukzoekers aantrekkelijker bleek dan de andere. En dat niet op grond van verifieerbare feitelijkheden betreffende de opvangmogelijkheden, de werkgelegenheid en de flankerende integratievoorzieningen.

Neen, wegens de gestandaardiseerde voorstellingen daarover verspreid door non gouvernementele organisaties die illegale toegangsverschaffingen plachten te faciliteren. En zulks na medio 2015. Het gaat dus niet om iets wat Duitsland nu ineens overvallen heeft. Het gaat om iets waar Duitsland al lang mee worstelde.  In augustus 2015 bleek dat Duitsland te maken kreeg met een onevenredige stijging van het aantal aanvragen om toelating dor vreemdelingen die beweerden vluchteling te zijn.  In de zin van de VN-Vluchtelingenconventie van Genève van 1951.  Het aantal schoot omhoog van 30.000 naar 200.000. En bleef nadien exponentieel stijgen.

Politiek is de tot op heden gekoesterde Willkommenskultur voor de belastingbetaler niet langer meer acceptabel. Ze ondermijnt finaal het collectieve zekerheidsstelsel dat Duitsland sedert 1946 heeft weten op te bouwen. Ze is niet langer te rechtvaardigen: de stemgerechtigde Duitser accepteert die niet langer. Dat is een feit. Dat geen novum is. Die Duitser is daarheen gegroeid. Langzamerhand. Maar duidelijk kenbaar. Mede via de tussentijdse verkiezingsuitslagen voor de deelstaten.   Nederland was er mee op de hoogte. Berlijn waarschuwde Den Haag eerder. Want Den Haag moet zich dat mede aantrekken. Immigratiestromen gaan zich verleggen.

Aan de Duits-Nederlandse grens kunnen dus paspoortcontroles plaatsvinden, maar dit zal hoogstens op de drukste overgangen het geval zijn. Toen deze zomer rond het EK voetbal in Duitsland controles aan de grens waren, ontstonden er geregeld files. De krant Rheinische Post meldt dat er ‘flexibele, aan de situatie aangepaste controles’ komen. Niettemin: het is onverenigbaar met de Schengen-overeenkomst betreffende de afschaffing van de binnengrenscontroles. En dus met de bijbehorende uitvoeringsarrangementen krachtens de Schengen-Uitvoeringsovereenkomst van 1993, bij verdrag vastgesteld.   Ook dat is een feit. En ook dat raakt Den Haag. En daarmee zal Schoof moeten rekenen. Maar hoe, dat kan Berlijn nog niet aangeven. Het weet dat zelf nog niet.

De Nederlands-Duitse grens is voor illegale immigratie veel minder relevant dan de grenzen in het oosten en zuiden van Duitsland. Wel heeft Duitsland last van Nederlandse criminelen die hun werkterrein deels naar Duitsland verplaatsen. Het gaat daarbij vooral om illegalen die hun georganiseerde drugspraktijken aan het verplaatsen zijn naar Duitsland. Ik ga op deze aspecten in de volgende Blogs nader in.